Am adunat deja câteva luni de când am început să comercializez produse pentru colecționari pe magazinul online Okazii, poate cel mai bun loc de pe internetul românesc pentru vânzarea și cumpărarea de articole care se colecționează, de la timbre și cărți poștale, până la numismatică și produse de anticariat. Mi-am activat newsletter-ul lor pentru a fi la curent cu noutățile și modificările legate de vânzători, iar acest e-mail primit pe 16 decembrie 2019 mi-a atras atenția, iar ideea principală este că Okazii modifică comisioanele vânzătorilor.
Tot caut un blog românesc dedicat colecționarilor, care să scrie despre platformele de vânzare online din România, însă nu am reușit să găsesc niciunul. Bineînțeles, am dat de mai multe site-uri dedicate colecționarilor, pe care diverse persoane scriu despre pasiunea lor, dar despre care poate că vom vorbi într-un articol viitor. Cum n-am reușit să găsesc ce căutam și mergând pe premiza că mai sunt și alții în aceeași situație, o să încep să scriu mai des pe subiect.
Revenind însă la notificarea primită de la Okazii, o să redau mai jos lucrurile esențiale pentru vânzătorii care activează pe această platformă românească:
„Dorim să te anunțăm că începând cu data de 1 ianuarie 2020 comisioanele de tranzacționare pe Okazii prevăzute de art. 3.3 din Acordul de Utilizare vor fi modificate. Această actualizare a comisioanelor este necesară pentru a crește investițiile în promovarea produselor și pentru a dezvolta facilități care să vă ajute să vindeți mai mult. Unul dintre proiectele de impact în care se va investi este programul de fidelizare a cumpărătorilor, fără costuri suplimentare pentru vânzători. Acest program va fi lansat în februarie 2020, fiind urmat și de alte facilități”.
Okazii va crește comisioanele pentru vânzători pentru a avea fonduri de demarare a unui program de fidelizare a vânzătorilor, dar și pentru promovarea produselor listate pe platformă, adică pentru reclamă. Asta arată o implicare ceva mai serioasă a oamenilor de la Okazii, ceea ce este un lucru pozitiv. De ceva timp n-am mai văzut publicitate la TV pentru această platformă, așa cum are eMAG sau OLX, ceea ce ar fi un avantaj pentru noi, vânzătorii.
„Noile comisioane se vor aplica pentru toate produsele ce vor fi puse în vânzare începând cu data de 1 ianuarie 2020. Produsele puse în vânzare până la data de 1 ianuarie 2020 vor fi comisionate conform noii grile de comisionare începând cu 1 februarie 2020. Pentru utilizatorii care beneficiază de abonamentul de magazin PRO, la grila nouă de comisionare se vor adăuga 1,5 puncte procentuale. Orice altă regulă de comisionare existentă în prezent și care nu este menționată mai sus își va înceta valabilitatea de la data de 1 ianuarie 2020”.
Care vor fi noile procente practicate?
După cum se arată și în comunicatul despre care vorbim, iată modificările comisioanelor care mă interesează, în primul rând, pe mine, dar și pe cei care vând produse din categoriile Librărie, Filatelie, Numismatică, Cărți și Cărți poștale.
– Colecții – comision de 7%
– Librărie, rechizite și cărți – comision de 6,5%
– Artă și obiecte de colecție – 6,5%
Ce reprezintă acest comision?
Pentru a înțelege mai bine despre ce este vorba, Okazii percepe o taxă pentru fiecare produs vândut prin intermediul site-ului lor. Adică dacă tu, ca vânzător, reușești să vinzi un produs, Okazii își va lua partea, pe care o și merită având în vedere superioritatea pe care o are față de LaJumate sau OLX. Să zicem că am vândut o carte poștală veche cu 100 de lei. Cumpărătorul plătește 100 de lei, plus transportul, eu îmi iau cei 100 de lei pentru produsul vândut, iar Okazii ia de la mine (prin programul financiar) comisionul de 7%, adică 7 lei din cei 100 de lei.
Dacă este sau nu un comision mare este o altă discuție, iar oamenii au părerile împărțite. Unii cred că este un comision mare, iar vânzătorii umflă prețurile pentru a atenua acest comision, alții îl consideră nesemnificativ. Personal, fac parte din a doua categorie de persoane. Comisionul este unul destul de bun, iar dacă vinzi frecvent pe site nici nu se simte.