În ultimele luni am scris câteva articole legate de platforma de anunțuri Okazii și mi-am promis că o să mai revin și cu altele în limita timpului liber, iar materialul de față este unul pe care îl aveam în minte de ceva timp. Nu sunt un expert și nici nu dețin vreo formulă magică care să îți arate cum să vinzi mai multe cărți, însă mi-am permis să trec în lista de mai jos câteva sfaturi, observații și păreri personale care mi-au rămas în minte și pe care le folosesc de fiecare dată când pun produse din această categorie la vânzare.
Din cele 560 de produse pe care le am listate pe Okazii la momentul scrierii acestui articol, 293 sunt cărți, manuale școlare, ziare și diverse numere de reviste, periodice și colecții.
1. Fotografii clare și încadrate corect. Alege un fundal simplu, de o singură culoare și fă o fotografie clară a cărții. Ține aparatul de fotografiat pe un trepied sau telefonul pe un suport special. Imaginea o să fie mult mai clară. Decupează imaginea astfel încât întreaga carte să fie încadrată corect și să fie vizibilă complet în fotografia finală. Photoscape este foarte ușor de folosit pentru așa ceva.
2. Scanarea copertei și/sau a cuprinsului. Prefer să scanez fiecare copertă de carte în parte decât să o fotografiez. Nu este un moft, însă mi se pare că arată mult mai bine în anunț. Un HP Deskjet 2630 costă 280 de lei pe eMAG și face exact ce am nevoie. Scanează cum trebuie și durează puțin, iar apoi decupez din imaginea rezultată coperta întreagă pentru listarea pe Okazii.
3. Informațiile din titlul anunțului. Când vine vorba de cărți, în titlul anunțului trec mereu numele complet al cărții și autorii. Eventual și volumul dacă este vorba de o apariție în mai multe părți. Sau numărul dacă este vorba de un periodic scos pe piață în serie. Și cam atât. Nu este nevoie să trecem în titlul anunțurilor formulări ca „vând”, „preț bun”, „okazie”, „reducere” sau altele. Las și câteva exemple mai jois pentru câteva cazuri diferite cu care m-am întâlnit de-a lungul timpului.
Carte: Curs de drept civil – Corneliu Turianu, Gheorghe Stancu
Colecție de carte: Cojocelul alb, vol. 2 – Herman Melville – Biblioteca pentru Toți, nr. 903
Număr de revistă: Magazin Istoric – anul 5 – nr. 7 (52) – iulie 1971
Număr de periodic: Magazin de filatelie, cartofilie și numismatică – numărul 46
4. Informațiile din descriere. Am văzut multe cărți listate pe Okazii care la descriere aveau trecut doar „conform cu imaginile”. Genul ăsta de descriere nu ajută pe nimeni, nici pe cumpărător și nici pe vânzător. De aceea fiecare carte pe care o listez vine cu anumite informații, precum editura, anul lansării, numărul de pagini și starea produsului. Uite și un exemplu: „Cartea este tipărită de Editura All Beck în anul 2003, are un număr de 312 pagini, iar starea produsului este foarte bună, însă prezintă numeroase însemnări cu markerul și/sau pixul”.
5. Alte informații de menționat. Anumite cărți fac parte dintr-o colecție (Colecția Albatros, Colecția Alfa și altele). Menționez și asta în descriere. Ajută la SEO și ajută și cumpărătorul. Unele volume sunt lansate sub coordonarea anumitor instituții sau facultăți, precum Ministerul Finanțelor Publice sau Academia de Studii Economice. Altele au numeroși autori și/sau colaboratori. Dacă nu este loc pentru toți în titlu, sigur este loc în descriere. Oamenii caută și autorii, nu doar titlurile. Și ajută și la SEO.
6. Cel mai bun preț. Să zicem că vrei să pui la vânzare o carte pe care o au listată și alți 32 de vânzători. Unii o vând cu 18 lei, iar alții cu 25 de lei. Încearcă să oferi cel mai mic preț pentru că cel care cumpără alege mereu cărțile cât mai ieftine și care se prezintă într-o stare cât mai bună. Poate că o vinzi în două săptămâni cu 16 lei, iar cea la 25 de lei se vinde într-un an și jumătate. Sau deloc.
7. Opțiuni de plată și livrare. De multe ori mi s-a întâmplat să găsesc un produs interesant pe Okazii, calitativ și la un preț bun, dar pe care nu l-am cumpărat din cauza metodelor de livrare disponibile. Unii vânzători nu acceptă decât livrarea prin Poșta Română, alții nu acceptă plata cu cardul, alții nu acceptă plata în sistem ramburs, alții nu acceptă predarea personală. De asta este bine să oferi o gamă variată de servicii pentru ca clientul să aleagă opțiunea pe care o preferă. Uite și ceea ce ofer eu:
Livrare: predare personală în București la o stație de metrou; livrare prin curierat prin intermediul Urgent Cargus, FAN Courier sau DPD; livrare prin Poșta Română (Coletărie sau Prioripost).
Plată: la predarea personală a produsului, în sistem ramburs, în avans prin depunere într-un cont bancar, în sistem ramburs cu Garanția de Livrare de la Okazii sau online cu cardul.
8. Alte detalii de care să ții cont. Okazii este o platformă interesantă pentru că prezintă un rating pentru fiecare vânzător și cumpărător prin intermediul unor calificative. Asta oferă un plus de încredere în vânzător din partea cumpărătorului și invers. Asta înseamnă că serviciile de calitate atrag și calificative pe măsură, fapt pentru care este bine să încerci să îți menții ratingul cât mai ridicat pentru că clienții vor avea mai multă încredere în serviciile pe care le oferi.
Nu știu dacă ți-am oferit un răspuns bun la întrebarea cum să vinzi mai multe cărți, însă cred că unele dintre ideile de mai sus pot fi aplicate foarte simplu și pot face diferența între un vânzător de ocazie și un vânzător serios și care dorește să ofere servicii cât mai bune potențialilor săi clienți. Dacă ai și tu alte idei sau sfaturi care pot să îi ajute pe alții poate că ar fi util să lași un comentariu puțin mai jos.
N-am vândut niciodată nimic pe platforme de genul, din păcate, cred. Doar am cumpărat.
Folosesc și Okazii, și OLX, și LaJumate. Însă tot Okazii a rămas cea mai ok platformă din țară.