Nici profesorii nu mai sunt ce au fost odată

scris de | luni, 9 iulie 2012, 10:46 | 21 comentarii

Chiar mă uitam acum câteva minute peste rezultatele de la bacalaureat ale liceului din Vatra Dornei, iar mai apoi şi peste cele ale tuturor centrelor de examinare din ţară şi pur şi simplu îmi venea să-mi dau o palmă peste obraz. Am preferat totuşi să mă menţin fără vânătăi, însă asta nu înseamnă că am putut să şi uit rezultatele slabe de anul acesta! Până la urmă, din toată capitala să promoveze doar jumătate din cei ce au susţinut bacul nu e tocmai cel mai bun rezultat. Urât a ieşit şi pentru Brăila, dacă ţin minte bine, unde un singur elev a reuşit să ia examenul cu nota zece! Doar unul. Din câteva mii.

În fine, trecând peste tot afurisitul ăsta de ciclu al sfârşitului de liceu, nu de alta, dar toată lumea vorbeşte despre el, nu cred că a fost doar vina elevilor. Până la urmă, şi profesorii şi-au pus o mare, mare amprentă asupra rezultatelor din ultimii 15, 20 de ani! Toată ţara vorbeşte despre cât de slabe sunt rezultatele elevilor, dar nimeni nu spune nimic despre notele luate de profesorii care i-au instruit la titularizare? Mi se pare, cel puţin, absurd ca un profesor care şi-a ocupat postul cu nota 5,20 să înveţe câteva generaţii limba română, iar mai apoi să aibe şi pretenţia de a se lua examenul cu note de peste opt! Ar trebui să le fie ruşine profesorilor, în primul rând!!

Foarte bine spunea un elev de a XII-a, după ce a susţinut bacul. Cât adevăr:

„Ruşine pentru că aţi ajuns să daţi vina pe o generaţie crescută de voi, arătată cu degetul acum tot de către voi! Ruşine sistemului care ne-a crescut! Ruşine modelelor care ne sunt promovate de mai bine de 20 de ani încoace! Ruşine nouă, vouă, profesorilor, elevilor, politicienilor, mass-mediei, ROMÂNIEI!

Adevărul e că de 20 de ani ne aşteptam sa iasă nişte flori de nufăr în locuri în care nu am aruncat nici măcar seminţe de urzica! Asta e realitatea! Va uimeşte promovabilitatea de la BAC? Dar de cea de la titularizări de ce nu ziceţi nimic? Ei nu-s loaze, etnobotanisti? E posibil sa iei 1.20 la titularizare şi sa te mai consideri profesor? E posibil sa iei diploma frauduloasa la Spiru Haret si sa educi apoi generaţii întregi? Ştiaţi ca 25% din toţi profesorii actuali au studiile făcute la Spiru Haret? Sau asta nu e important pentru voi? Ştiaţi că suntem pe penultimul loc din Europa şi la egalitate cu Congo la nivelul învăţământului? Şi asta nu de acuma, de un an-doi ci de aproape două decenii!!! Aşadar, de ce va miraţi?”

** Via ZiuaVeche

Există 21 comentarii publicate la acest articol:

  1. Claudiu

    Ciprian, in Braila parca a fost cel mai mare procent de promovabilitate. 10 sau mai putin, macar aia au trecut.
    Am in familie 2 verisoare care au picat anul asta.. drama mare, plansete, amenintari, etc… Cred ca alea ar fi fost fericite sa ia si cu 6 :)

  2. Corina

    Elevul asta a sustinut bacul si anul trecut, si tot anul trecut pe vremea asta si-a mai postat o data scrisoarea. Dar a uitat sa avanseze contorul cu o unitate si sa schimbe „Suntem prima generatie” cu „Suntem a doua generatie”. Astept sa vad daca la anul va fi atent la detaliul asta.
    Fa o analiza pe text si vezi daca e elev ratat si revoltat.
    Pana una-alta, ai dreptate; sa le fie rusine profesorilor ca nu stau acasa ca sa invete in locul elevilor si ca nu-i conving pe copii ca e mai misto sa tocesti coatele si neuronul in loc sa bati strada si discotecile. Parintii ies din ecuatie.
    „Am reusit, e meritul meu; am ratat, e vina altuia”. In traducere simpla, „am luat 10; mi-a dat 4”. Psihologii au un nume complicat pentru sindromul asta, ca doar nu s-a inventat cu prima generatie. Sau a doua.

    1. Ciprian Pardău blogger

      Nu asta vroiam sa spun!
      Nu este doar vina elevilor, este si a profesorilor. Nu spun ca elevii ce umbla prin discoteci au dreptate, insa nu spun nici ca profesorii ce si-au castigat locul cu nota cinci au dreptate, spun doar ca e vina tuturor!
      Iar pana nu se va repara sistemul, profesorii nu vor preda la un nivel mai inalt, iar elevii nu vor incerca sa invete mai mult.

    2. rhk

      Sistemul nu „se repara”, pentru ca, de fapt, nu „s-a stricat” de unul singur… :) Foarte perversa forma asta de reflexiv, care, in sine, ne caracterizeaza ca popor: „Nu i-am facut nimic special calculatorului dom’le, s-a stricat…”. Niciodata nu e vina cuiva anume, niciodata nu e cineva responsabil sa refaca. Intotdeauna la noi lucrurile „se schimba” si asteptam „sa se indrepte”.

      Cat despre scrisoare si ce scrie in ea, Corina, nu cred ca a publicat-o elevul iar, cred ca pur si simplu au gasit-o mai tarziu ziarele.. Cotidianul si Realitatea au publicat-o anul trecut.

      Eu sunt de parere ca toti tinerii sunt niste loaze, la fel ca parintii lor! In Romania nu se mai munceste de prin anii ’50 de cand comunistii au distrus dreptul la proprietate. Ne-am invatat lenesi si cersetori. Asta meritam!

    3. Corina

      La fel am zis si eu, dar cu alte cuvinte, ca scrisoarea nu-i scrisa de un elev; si nici anul asta. Am comentat-o destul si anul trecut pe vremea asta. Probabil ca trebuia sa pun elev intre ghilimele inca de pe primul rand. Elevii buni nu gandesc asa – si-s chiar multumiti ca sistemul le-a taiat macaroana celor care nu merita diploma – iar cei slabi nu se exprima atat de sofisticat. Clar ca-i doar pana unui ziarist in cautarea senzationalului patetic.
      Si la fel de clar e ca unii nu merita sa risipeasca banul contribuabilului prin scoala mai mult de 8 ani.

  3. Corina

    Ar trebui să le fie ruşine profesorilor, în primul rând!!
    N-am gasit optiunea ‘quote’. :D
    Problema nu e cine poarta vina, ci care e partea de vina a fiecarui factor. Dupa o analiza prealabila atenta, fireste.

    1. ideisiidei

      Cred ca, in primul rand, ar trebui sa le fie rusine celor care dau examenul. Ei sunt cei care intra in sala de examinare si nu profesorii.

  4. Andrei

    Salve !
    Batranul meu , profesor de Romana o viata intreaga , era exasperat in primavara lui 1990 de rivolutzia ce se facea in invatamant. La liceul unde preda le-a atras atentia colegior si mai marilor din inspectorat ca noile ” imbunatatiri” vor distruge invatamantul. Timpul i-a dat dreptate.

    Imi mai aduc aminte de ceea ce spunea un profesor portughez venit in Romania in 1990 : faceti aceleasi prostii in invatamant acum pe care le-am facut si noi dupa Revolutia Garoafelor Rosii ( 1974) . Atunci am distrus invatamantul portughez odata cu restaurarea democratiei. Acelasi lucru il faceti si voi acum. Ce dreptatea avut !

    Sa dai vina pe altii e cel mai usor .

    Dar , in plan individual discutand , Nici un fel de influente din afara nu pot distruge aspiratiile personale ale unui om.

    Si mai spunea un profesor american : CEA MAI MARE PROBLEMA A UNEI NATIUNI ESTE SA-SI DETERMINE TINERII SA INVETE.

    1. Ciprian Pardău blogger

      Cu siguranta acel batran era unul foarte intelept; cunosc si eu astfel de persoane care te pot lasa cu gura cascata daca incep sa iti povesteasca tot felul de lucruri.

      Acel american aveam perfecta dreptate, apropo!

  5. ideisiidei

    Ciprian, vorbeam zilele trecute cu cineva. Nu spun ca cei care se scuza se acuza, insa, in primul rand, responsabilitatea apartine elevilor. Eu am avut in clasa a 12a o profesoara de limba romana de la cre nu am retinut prea multe lucruri.
    E o vina colectiva aici dar eu cred ca totul tine de constientizarea pe care elevii trebuie sa o aiba
    in privinta acestui examen. In opinia mea, un procent de 30% promovabiltate la bac (per total 50% dupa a doua reexaminare) ar fi destul. Trebuie creat si sentimentul de competitie aici. Eu nu sunt de acord ca din banii platiti pentru taxe si impozite sa iasa asemenea absolventi de facultate, care nu stiu sa faca nimic, eventual sa ajunga profesori.
    Generalizarea cu Universitatea Spiru Haret cred ca e un pic deplasata. Am urmat timp de patru ani cursurile acesteia si am avut parte de colegi si profesori exceptionali, pe langa marea masa de „studenti destepti” care aveau un nivel de pregatire de clasa a 9a de liceu. Pentru asta sunt alte explicatii.
    Cred ca, cei care vor sa invete, fac asta desi se afla intr-un mediu scolar mai putin performant. In ultimii ani sunt din ce in ce mai accesibile resursele de documentare si interactiunea cu elevi si profesori din alte zone. Ar trebui ca un elev constiiincios sa stie cum sa investeasca in el si sa nu astepte doar informatia primita de la profesor (iar unii profesori fac tot posibilul ca sa-i invete pe elevi pentru bac dar se lovesc de incapatanarea acestora din urma).

    1. Ciprian Pardău blogger

      Inca nu :)) Acum cred ca am gasit ceva si incerc sa o configurez dupa plac!

      Ai observat schimbarea deasa de template-uri? :D

  6. Boogie

    Vina este de ambele parti. Si profesorii sunt de vina pentru ca nu si-au dat interesul, dar si elevii pentru ca pur si simpu nu le-a pasat. Se asteptau ca anul acesta bacul sa fie mult mai usor ca anul trecut, dar uite ca nu a fost deloc mai usor. Stiu ca profesorii nu si-au dat interesul din proprie experienta, la mine la liceu, profesorii de matematica s-au schimbat in fiecare an, iar cateodata si de doua ori pe semestru. Spuneti-mi voi ce ati fi putut intelege din tot ce s-a predat. Aia au venit, au stat un an, nu le-a pasat daca am inteles sau nu si au plecat, s-au gandit, lasa ca vine altul si isi bate capul cu ei. Nu mi se pare normal asa ceva.

    1. Ciprian

      Stiu perfect despre ce vorbesti! Asa a patit si clasa mea de liceu si culmea, tot la matematica! Au venit, au predat si au plecat! Sa iti mai spun cate am inteles si cate am reusit sa tinem minte din astfel de experiente?

    2. Boogie

      Banuiesc ca tot atat de multe lucruri precum am reusit si eu sa retin, adica nu foarte multe.

Tu ce părere ai despre articolul acesta? Scrie-mi mai jos și hai să începem o discuție!