Undeva prin anul 2010 am început să fotografiez fel și fel de mașini vechi pe care le găseam pe străzile orașelor prin care ajungeam să trec și pe care le-am păstrat într-o arhivă personală. Trecând timpul, arhiva s-a transformat într-o colecție de peste 200 de automobile clasice descoperite pe străzi și despre care am mereu plăcerea să vorbesc.
Iar acum cred că este vremea să scot fiecare fotografie în parte din arhivă și să le public sub forma unei serii de articole în care o să vorbesc câte puțin despre fiecare model în parte. Azi vă prezint episodul cu numărul patru din seria de materiale „Mașini vechi descoperite pe străzile orașului”, în care vorbesc despre câte trei autoturisme părăsite.
Toate articolele din această serie se găsesc aici.
Seria asta de materiale a început prin anul 2011, pe când căutam și scriam despre rablele pe care le găseam prin Vatra Dornei. S-au adunat 11 articole și peste 50 de mașini vechi, iar între timp acele articole au dispărut de pe blog și am început să le rescriu pe fiecare în parte. De lăudat sunt și băieții de la Simply Bucharest, care au ajuns la 135 de articole pe această temă.
#1. Fiat 1500 C
Începem cu un Fiat 1500 C găsit undeva pe Aleea Obcina Mică din Drumul Taberei. Zona este un mic rai al mașinilor vechi. Cred că am găsit vreo nouă sau zece într-o singură zi, printre care pot aminti o Dacia 1100 și un Renault 21. Pe lângă cele pe care le-am fotografiat, am mai zărit două sau trei pentru care o să mă întorc cât de curând.
Fiat 1500 a fost produs timp de șase ani, între 1961 și 1967. A fost varianta care urma să înlocuiască modelele 1400 și 1200 Coupe, Spyder și Cabriolet. A fost produsă în Germania de Neckar Automobil AG și în Iugoslavia de Zastava. În cei șase ani de producție, Fiat a reușit să producă 1,9 milioane de bucăți, dintre care poate că 100.000 dintre ele au ajuns în România.
Partea cea mai frumoasă este că a fost desenată de Felice Boano, cel care a fondat, în 1954, alături de unul dintre prietenii săi, compania Carrozzeria Boano. Cine urmărește istoria auto nu are cum să nu îl știe. După doi ani de activitate, a creat un design pentru primul său client, și anume Fiat 1100. Înainte de asta a mai desenat și modelul 209 de la Abarth.
#2. Mercedes-Benz MB 100 D
Mergem mai departe și trecem într-o altă zonă din București, undeva în apropiere de Dristor, pe strada Cerceluș, unde am dat peste un Mercedes-Benz MB 100 D care nu avea cum să treacă observat. Singura problemă pe care pot să o găsesc acestui model este, poate, culoarea galbenă, care nu o prinde tocmai grozav.
Despre acest model de Mercedes-Benz nu se pot spune foarte multe, fiind unul destul de comun în România. Mercedes-Benz MB 100 D a fost fabricat vreme de 15 ani, între 1981 și 1996. Singura țară în care s-a produs este Spania, iar în anul 1984 a intrat și pe piața din Germania, fiind gândit ca un succesor al modelului N1000.
#3. Ford Transit Camper
Ultima mașină veche despre care vorbim în acest episod este una peste care am reușit să dau pe strada Vidraru, din apropiere de Piața Muncii, în spatele blocurilor. Este vorba despre un Ford Transit Camper din anul 1997. Nu am reușit să găsesc nicio fotografie cu modelul ăsta pe internet, doar un Econoline din 1983 cu care se poate spune că seamănă.
Am intrat pe site-ul IMCDb care, dacă nu știți, este o bază de date cu mașinile care apar în filmele din toată lumea. Am căutat modelul descoperit și se pare că a apărut în câteva pelicule de-a lungul timpului. Modelul 1978 poate fi văzut în emisiunea „Trafikmagasinet”, în timp ce modelul 1980 a apărut în comedia germană „Zum Kuckuck mit der Liebe”.
Sunt altele și mai antice…
Am și mai antice găsite prin București și nu numai. Doar că le iau la rând, cum le scot din arhivă.
Cred că nu mai am mult dacă țin Corsa mea în continuare, să intre în „clasamentul tău”. Anul trecut și-a făcut majoratul.
Așteptăm să treacă de 30 de ani și apoi îi găsim un loc în seria asta de articole fără problemă.
Rămâne de văzut. E posibil ca după ce terminăm casa să o dăm la Rabla, asta daca va mai exista programul.
RIP.
Îmi pare rău de mașinile vechi care sunt abandonate. Acestea pot fi transformate în adevărate bijuterii, dar vorba aia, necesită șlefuire. Aș restaura acel Fiat.
Cred că este nevoie de o anumită sumă de bani pentru a restaura acel Fiat.
Foarte mișto ideea ta. Mă tentează să o pun în practică prin Suceava.
Mult spor să ai! Poți prelua ideea fără probleme. Doar să ții minte că ideea a pornit de la cei de la Simply Bucharest, de unde am preluat-o și eu. Ai putea să le dai lor credit pentru ideea asta pentru seria de articole. Eu am început să scriu articolele de genul prin 2011 sau 2012 cu mașinile vechi de prin Vatra Dornei, de unde sunt de loc. Prin 2020 am început să corectez articolele astea, le-am prelucrat și le-am republicat începând cu același an.
Îmi plăceau foarte mult în copilărie mașinile cu rulote.
Cât îmi place acel Mercedes! L-aș vedea recondiționat, făcut ca o piesă de muzeu și plimbat cu el doar în weekend-uri. Sau convertit într-un camper van, deși e cam micuț. Ar merge pentru plimbări prin țară.