Undeva prin anul 2010 am început să fotografiez fel și fel de mașini vechi pe care le găseam pe străzile orașelor prin care ajungeam să trec și pe care le-am păstrat într-o arhivă personală. Trecând timpul, arhiva s-a transformat într-o colecție de peste 200 de automobile clasice descoperite pe străzi și despre care am mereu plăcerea să vorbesc. Toate articolele din această serie se găsesc aici.
Iar acum cred că este vremea să scot fiecare fotografie din arhivă și să le public sub forma unei serii de articole în care o să vorbesc câte puțin despre fiecare model în parte. Astăzi vă prezint primul episod al seriei „Mașini vechi descoperite pe străzile orașului”, în care vorbesc despre trei autoturisme.
#1. Lada 1200 Sedan
Pornim la drum cu o Lada 1200 Sedan, descoperită undeva prin anul 2010 pe o stradă din municipiul Vatra Dornei, pe care am observat-o în timp ce plănuiam să fotografiez una dintre casele vechi din oraș.
Lada 1200 Sedan este un model fabricat între anii 1970 și 1984, în patru uși, dotată cu un motor de 61 CP. Viteza maximă poate ajunge la 135 km/h, cu un consum de 11 litri la suta de kilometri în oraș și 7,5 litri la suta de kilometri în afara orașului. Motorul este în patru cilindri și cu câte două supape pe fiecare și funcționează cu combustibil de tip A-92.
Are număr de București, ceea ce mă face să cred că nu aparține vreunui localnic, însă trebuie să mărturisesc că mereu o vedeam parcată în același loc în care am și reușit să o fotografiez. Iarna era acoperită cu o prelată, iar pe vreme de ploaie sau furtună stătea descoperită.
#2. Fiat 1800
Trecem mai departe la un Fiat 1800, descoperit pe o altă stradă din municipiul Vatra Dornei, parcată în curtea unei pensiuni. Printre porțile de fier ale hotelului am reușit să o fotografiez și să o păstrez, măcar vizual, în arhiva personală. Cel mai probabil aparține proprietarului locației.
Motorul unui Fiat 1800 este de 1.800 centimetri cubi, cu 6 cilindri așezați în linie dreaptă, 95 de cai putere și carburator în dublu-corp. De menționat este faptul că un astfel de model beneficia doar de cutie manuală în patru trepte, cea automată fiind disponibilă exclusiv prin comandă specială. În vremurile în care mașina a fost adusă și în România de IDMS, aceasta costa 90.000 lei. Unii spun că în România ar mai exista doar 100 de modele, o cifră destul de interesantă.
#3. Audi 80 CD
Trecem mai departe și ajungem la ultima mașină veche despre care mi-am propus să vorbesc în acest prim articol. Este vorba de un Audi 80 CD, prins într-o fotografie undeva pe Valea Bancului, un sat din comuna Coșna, din județul Suceava. Din ce mi-am notat în arhiva personală, autoturismul l-am fotografiat undeva pe la mijlocul anului 2014.
Audi 80 era la modă chiar și în anii 2000, cu toate că s-a produs începând cu anul 1984. Țin minte că vecinii mei aveau unul în curte pe când eram mic, care a sfârșit într-un final la un depozit de fier vechi, iar cu banii luați pe fier și cu un credit pe câțiva ani și-au cumpărat o Dacia Logan nouă.