Comparație între trecut și prezent (ep.1): Gara Vatra Dornei Băi

scris de | vineri, 23 decembrie 2011, 10:36 | 17 comentarii

Gara Vatra Dornei Băi, așa cum arăta acum mai bine de 100 de ani.

Iar acum, fotografii din data de 15 octombrie 2011 ce înfățișează aceeași gară a orașului, așa cum este înconjurată de clasicele taxiuri. De observat amprenta lăsată de noile generații și de noua „concepție” a arhitecturii.

Săptămânal voi reveni cu astfel de comparații fotografice a fiecărui obiectiv turistic al orașului Vatra Dornei. Stați cu ochii și urechile ciulite.

Există 17 comentarii publicate la acest articol:

  1. Anonymous

    Salut Ciprian !
    Exista o poza foarte interesanta , pe peronul acestei gari , cu Regele Mihai , Maresalul ION ANTONESCU si sotia sa ! O sa-ti spun unde o gasesti !
    Până atunci mai fă poze pe peronul gării cu trenurile care vin si pleacă !

    Andrei , Vatra Dornei

    1. Dorin

      În anul 1888 a fost pusă în funcțiune calea ferată secundară Hatna – Kimpolung (azi Dărmănești – Câmpulung Moldovenesc), care a fost administrată de compania Bukowinaer Lokalbahnen. Ea a avut un rol important în dezvoltarea regiunilor montane îndepărtate ale Bucovinei și a sprijinit silvicultura și industria de prelucrare a lemnului.
      La 23 octombrie 1899, împăratul Franz Joseph I al Austro-Ungariei a acordat companiei Bukowinaer Lokalbahnen concesiunea pentru prelungirea traseului de cale ferată de la Câmpulung Moldovenesc (anterior Kimpolung) în orașul balnear Vatra Dornei (anterior Dorna Watra). Termenul de construcție a fost estimat la un an și jumătate pentru tronsonul până la Valea Putnei (anterior Valeputna) și trei ani și jumătate până la Vatra Dornei. Această concesiune prevedea construirea unei ramificații de la Pojorâta (anterior Pożoritta) spre Fundu Moldovei (anterior Louisenthal), care trebuia să realizeze o legătură cu minele locale de acolo. Concesiunea trebuia să se aplice până la 4 iunie 1973. Ambele tronsoane au fost deschise traficului înainte de termen: tronsonul de la Câmpulung Moldovenesc la Valea Putnei la 9 ianuarie 1901 și cel de la Valea Putnei la Vatra Dornei la 29 octombrie 1902 (în acest ultim caz, trebuia să fie construit un tunel lung de 1647 m).
      Gara din Vatra Dornei a fost construită odată cu linia ferată, fiind inaugurată în anul 1902. Ulterior, în anul 1910, s-a construit pe malul stâng al râului Dorna o nouă gară: Gara Vatra Dornei Băi, destinată turiștilor care soseau în stațiune, la băi.

    2. Dorin

      Ing. Emanuel Ziffer, constructorul căii ferate Câmpulung – Vatra Dornei l-a ajutat pe primarul Vasile Deac să prelungească cu 1 km calea ferată până la statiune, Gara Mică (Băi), iar arh. Paul P. Brang este cel care făcut primul macheta gării Vatra Dornei Băi, concepută ingenios ca o gară-castel.

    3. Dorin

      Nu cred … , le aveam de pe net ! Dacă ai cartea poate mi-o imprumuți și mie … Danke !

    4. Ciprian Pardău blogger

      Am la degetul mic orice carte disponibila in oraselul in care traiesc despre Vatra Dornei! Doar le imprumut, le studiez 2 luni si le livrez inapoi. Simplu, huh?

    5. Dorin

      Ciprian,

      Trec peste aspectul ușor ironic și chiar peste diferența de vârstă dintre noi și mă întorc la … subiectul inițial, din dorința de a face și mai cunoscut un sensibil concetățean de-al tău: David Croitor (davidcroitor.blogspot.com).

      A renunţat de dragul culorii la toate meseriile, iar la un moment dat şi-a vândut casa, şi a cumpărat una mai mică ca să poată picta liniştit.

      În peisajele sale predomină casele din Dorna în culori calde, pârguite de soare, cu detalii cromatice subtil reprezentate.

      El și picturile sale pot fi văzut din când în când, la ”Salonul Alb” sau pe str. Foresta 12A din Vatra Dornei. Vezi și site-ul:

      http://www.comunitateadearta.com/photo/vatra-dornei-gara-bai

    6. Ciprian Pardău blogger

      Il stiu pe David Croitor; daca imi aduc bine aminte, l-am si intalnit o data. Daca iei la rand articolele putin mai vechi de pe blog, vei gasi si o mica prezentare a sa. Cred ca am scris-o undeva in ianuarie 2012. :)

    1. Ciprian Pardău blogger

      Tudor, imaginea despre care vorbesti a fost realizata, insa nu am mai publicat-o. O sa realizez alta si o voi publica cat de curand. Salutare!

  2. bibliodevafiliala3

    Bună idee de a privi comparativ să vedem prin timp cum s-au schimbat, dacă s-au schimbat clădirile. Nu am fost în Vatra Dornei, soţul meu spune că este o staţiune liniştită şi în parc veveriţele pot fi hrănite cu nuci şi alune.

Tu ce părere ai despre articolul acesta? Scrie-mi mai jos și hai să începem o discuție!