Din oraș: peroanele din Gara Iași Nord au nevoie urgent de o reabilitare

scris de | sâmbătă, 29 mai 2021, 23:08 | 3 comentarii

Gara Iași Nord se află la numai câteva zeci de metri de clădirea monument istoric a Gării Mari, construită și dată în folosință în anul 1870, fiind ridicată pe șesul Bahluiului după planurile elaborate de arhitectul austriac Wachter. Peroanele din gara în care opresc atât trenurile operate de CFR Călători, dar și de Regio Călători, care fie au capăt de linie, fie se pregătesc de plecare, se prezintă ca după o vandalizare organizată.

Majoritatea băncilor sunt rupte, cu găuri în ele, cu praf și pământ, iar toate astea fac aproape imposibilă așezarea călătorilor pentru a aștepta în liniște garnitura de tren cu care urmează să călătorească. Tencuiala căzută de pe stâlpii de susținere a acoperișului poate fi observată cu ochiul liber de la distanță, unele felinare nu mai funcționează, iar unele guri de canalizare, probabil dezafectate, sunt semnalizate cu dale de beton.

Ziarul de Iași (link aici) scria în decembrie 2020 că Gara Iași Nord a intrat în renovare, iar casele de bilete ale CFR au fost mutate încă din vara lui 2018 în Gara Mare, fiind funcționale în interior doar casele de bilete ale Regio Călători. Tot în decembrie, anul trecut, exteriorul clădirii a fost renovat. În urmă cu câțiva ani a fost reabilitată și pasarele care trece peste liniile de cale ferată, care face legătura între zona gării și cartierul Alexandru cel Bun.

Din informațiile de până acum, Regionala CF Iași nu a anunțat niciun plan de reabilitare care să cuprindă și cele câteva peroane ale gării, lăsate de izbeliște.

Primii pași făcuți de călători la coborârea din garniturile de tren reprezintă și momentul în care turiștii își fac o primă impresie legată de municipiu. Iar starea în care se prezintă peroanele din Gara Iași Nord nu inspiră, din păcate, o grijă prea mare a administrației gării și a autorităților locale pentru imaginea generală a zonei.

Ba din contră! Tencuiala căzută de pe stâlpi și stratul de mizerie de pe băncile pe care călătorii ar trebui să se odihnească și să își aștepte trenul înscrie pe biletul de călătorie nu formează, în ochii celor proaspăt ajunși în oraș, o imagine pozitivă în legătură cu municipiul pe care îl vizitează. Un oraș care aspiră la titlul de Capitală Culturală Europeană.

Nici stratul considerabil de praf și mucurile de țigară aruncate la întâmplare pe pavaj nu formează o imagine prea bună a gării. La fel cum nici gunoaiele lăsate în urmă de călătorii mai puțin responsabili între liniile de cale ferată nu conferă turiștilor o încredere prea mare în imaginea pe care administrația locală o promovează în mediul online.

Un mediu online în care Iașiul este promovat ca fiind un municipiu care acordă atenție domeniului cultural, clădirilor vechi, monumentelor istorice, dar și evenimentelor.

De la un timp, Regionala CF Iași a expus, în Gara Iași Nord, o locomotivă cu aburi veche de peste o sută de ani, pe prima linie de cale ferată. Este un obiectiv cu potențial pentru turiștii care poposesc în capitala Moldovei. Imaginea locației este una derizorie, fiind frecventată în mare parte de persoane fără adăpost care consumă băuturi alcoolice în văzul lumii.

Sălile de jocuri de noroc și buticurile care se pretează mai degrabă unui obor decât unei gări, alături de barurile în fața cărora se consumă alcool la ordinea zilei, îi țin pe vizitatori la distanță, preferând să viziteze mai degrabă monumentele istorice localizate din centru.

Rămâne de văzut dacă în viitor se va ajunge și la renovarea peroanelor care dau spre Pasajul Octav Băncilă, care ar putea să transforme zona în una care va fi frecventată și de cei care vizitează orașul cu dorința de a descoperi noi locuri cu care Iașiul se poate mândri.

Există 3 comentarii publicate:

Ce părere ai despre acest articol?