Despre educaţia antreprenorială predată în liceu

scris de | luni, 25 martie 2013, 22:40 | 10 comentarii

În clasa a noua, anul trecut, am făcut logică la categoria materie inutilă. Venea un profesor, preda toată ora, iar după două săptămâni dădea lucrare. Mereu am copiat; n-am fost deloc împăcat cu ideea de a învăţa definiţii inutile şi alte aberaţii care mi-ar fi ocupat timpul degeaba.

Anul ăsta, în clasa a zecea, lucrurile s-au mai schimbat puţin, adicătelea am trecut la educaţie antreprenorială. Nu este o materie inutilă, chiar poate ajuta dacă ştii din ce unghi să o priveşti. Problema însă este alta, şi anume anul în care este tipărit manualul: 2005.

Dacă ar fi fost matematică, chimie, fizică, nu ar fi fost probleme, dar aici vorbim de educaţia antreprenorială, materie în cadrul căreia se schimbă de la un an la altul planul de afaceri şi problemele aplicării acestuia, reperele pentru alegerea profesiei, calităţile şi competenţele întreprinzătorului de succes, instrumentele necesare studierii pieţei, promovarea produsului sau a serviciului etc.

Nu văd nimic folositor în faptul că ni se predă în anul 2013 teorie ce ar fi folosit în 2005…

IMG_0393 IMG_0394

Există 10 comentarii publicate la acest articol:

  1. Corina

    Si ce concepte din 2005 s-au schimbat radical sau s-au demodat in 2012? Principiile raman aceleasi; doar detaliile se mai se rafineaza. Si, pornind de la ele, poti cauta idei si poti dezvolta – ca exercitiu de creativitate. Manualul nu e biblie; e doar un punct de plecare.
    PS. Programa e din 2004. Ca sa te simti si mai revoltat.
    Si stiintele evolueaza; sa-ti povestesc ca am studiat in liceu dioda cu vid? Evident ca, in epoca tranzistorilor, lampile sunt o limba mai moarta decat latina.

    1. Ciprian blogger

      Nu este vorba de revoltare aici. Educatia antreprenoriala ar trebui sa fie la zi, parerea mea! Piata, clientii, companiile, toate se schimba. La fel si teoria. Nu ai cum sa aplici sfaturi din anul manualului in anul nostru. E simplu!

  2. Vladimir

    Pai de aia sunt elemente :P. Ca si in celelalte stiinte, bazele sunt vechi. Noutatile sunt in mare detalii nu elemente. Asa cum teorema lui Pitagora, legea lui Arhimede sau mecanica Newtoniana nu se perimeaza ci doar, uneori, devin cazuri particulare (vezi mecanica Newtoniana), tot asa si aici, doar ca pana si elementele sunt ceva mai noi. Poti invata ceva din ’65 intr-un manual din 2013 fara bai. E doar vorba de „elemente”, adica de bazele bazelor. Iar logica nu e deloc inutila si se vede ca multi au cam sarit lectia, zau asa. Doar uita-te cati nu stiu sa defineasca corect o notiune. De fapt absolut nici o materie nu e inutila. Ce se invata in liceu e pojghita-pojghitelor. Cultura minima generala. Zgariati un pic suprafata. Asa cum fizica, matematica, chimia si biologia pe care o studiati in liceu sunt strict notiuni de maxim baza (fiindca toate stiintele astea au evoluat de mult din faza pe care o invatati in liceu) asa probabil si antreprenoriala asta. Dar e nevoie sa le invatati pe toate in faza asta embrionara fiindca altfel n-ati pricepe chestiile mai complexe. Dar efectiv, ce invatati in liceu e mai nimic. Absolut nimic nu e inutil si tine de o cultura minima a unui domeniu. De altfel, cum puteti voi sa stiti la varsta voastra de ce aveti nevoie ca sa puteti sa emiteti judecati? :D Pai voi nu sunteti gata…biologic. De unde sa stiti de ce aveti nevoie mai tarziu si mai ales unde ai sa te lovesti de logica pe care ai tratat-o cu atat dispret? Iti garantez ca ai sa te lovesti exact unde n-ai sa te astepti. Atunci cand o sa-ti mearga prost si chiar n-ai sa pricepi de ce, e posibil sa fie exact lipsa cunoasterii unei notiuni dintr-o n stiinta care ti-a fost predata in liceu si pe care ai ignorat-o :P. Ni s-a intamplat la toti. Oricum invatati mult prea putin in liceu. Si comparativ cu alte tari si comparativ cu generatiile anterioare. Incearca sa simti placere invatand la orice fiindca n-ai idee cand iti va folosi. Creativitatea inseamna de multe ori aplicarea paradoxala a unor notiuni dintr-o stiinta in alta. Din pacate cam stiu ca scriu degeaba :P. Pe motive hormonale la varsta ta absolut oricine crede ca stie mai bine (e nasoala treaba asta sa-ti fie spusa in fata, stiu, dar toti am trecut prin ea, in final suntem hormonii nostrii, oricat ar fi de greu de inghitit asta. Da’ trece!) si ai sa-mi dai dreptate cam pe la momentul cand dai cu capul. Dar nu-i bai, daca am invata din greseli n-ar mai lua altii premiul Nobel pentru economie :))

    1. Ciprian blogger

      Nu mă supăr când mi se reproşează ceva! Ascult, încerc să corectez. Din tot ceea ce ai spus tu, eu nu sunt de acord cu o chestie: punerea în aceeaşi oală a materiilor de real (matematică, fizică, chimie) cu educaţia antreprenorială. Sunt complet diferite, se aplică în domenii complet diferite.

      Educaţia antreprenorială, chiar dacă nu pare, pune bazele pentru pornirea unei afaceri; ţi se spun principii, repere, ţi se prezintă probleme care ar putea apărea. Aici e problema. Probleme care pot apărea anul ăsta, n-au cum să apară în 2012. Piaţa se schimbă, clientul se schimbă, iar întreprinzătorul trebuie să ţină pasul dacă doreşte să prospere.

      Toată chestia asta e ca sticla fără dop. Dai apă peste tot, dar nu o poţi păstra în sticlă. Exact ca în afaceri: poţi face orice, dar nimic de calitate fără informaţia corespunzătoare anului.

  3. Andrei

    Principiile de baza sunt cam aceleasi. Deci nu-ti dau dreptate.
    Iti dau dreptate in sensul ca 2005 este inainte de criza asta teribila . Azi poti sa ai planul de afaceri poleit cu idei de aur si tot ai sanse de a-ti rupe gatul. Pai ce afaceri sa faci cand mediul bancar te strange de gat dupa ce-ti da doi lei si-ti cere inapoi zece.(dobanda la imprumut este de peste 10% si deci cum dracu sa faci o afacere cu profit de peste 10% ? Imposibil !

    Toate afacerile profitabile din Romania sunt pe mainile capitalistilor straini , romanii au sanse doar la firimitui de afaceri.

    Capitalismul este o mare minciuna.

    deci avea dreptate ala care zicea ca esenta capitalismului nu este economia de piata ci monopolul.

    Educatia asta antreprenoriala cred ca este o NAIVITATE . Este total rupta din contextul actual. Cum sa faci , cum sa pornesti o afacere pe timp de criza ? IMPOSIBIL !

  4. Corina

    Considera manualul drept ghidul intreprinzatorului incepator. Rostul lui nu e sa dea reteta succesului garantat, ci doar sa-ti spuna ce aspecte sa iei in calcul cand incepi o afacere. Datele mediului de afaceri se schimba intre inceputul si sfarsitul anului scolar, asa ca manualul are sansa in orice moment sa ramana in urma.
    In alta ordine de idei, invatamantul obligatoriu nu e invatamant profesional, ci de cultura generala. Ai 4 ani de liceu sa capeti informatii variate din domeniile care sa te ajute sa faci legatura intre aspectele vietii si societatii. Sa intelegi lumea in care traiesti (daca esti preocupat de asta; multi nu-s, si 8 clase le sunt arhisuficiente). Sa descoperi ce aptitudini ai si ce cariera vrei sa urmezi. Si, in plus, din scoala nu iesi stiind tot despre tot sau specialist intr-un domeniu ingust; nici n-ai cum, totul se schimba prea rapid. Trebuie sa inveti sa inveti, sa cauti informatia, sa stii s-o incadrezi printre altele, sa te adaptezi avalansei de noutati. Intelepciunea (nu vreau sa sune pompos) nu consta musai in acumularea datelor, ci in corelarea lor.
    N-ai sa stii cand vei avea nevoie de o informatie stocata intr-un fisier neimportant din memorie. Si probabil ca n-ai sa ma crezi daca-ti spun ca descopar cat de mult imi folosesc in profesie informatiile variate acumulate in timp si invataturile extrase din propria-mi experienta.
    Si tot din experienta stiu ca tinerii nu au rabdare sa asculte si sa mestece ce spun „bosorogii”.

  5. Yamasha

    tu oricum nu inveti in scoala principiile, nu inveti sa fii antreprenor de pe-o zi pe alta, ci inveti cateva notiuni generale despre afaceri…restul inveti la facultate.

    1. Ciprian blogger

      Ştiu asta, dar dacă e vorba doar de câteva noţiuni generale, care mai e ideea? La ce mai e bun? Garantat în facultate se reia ceea ce mi s+ predat în liceu…

  6. Corina

    Si daca se preda totul in liceu in 36 de ore, atunci ce rost mai are facultatea? Ce se mai studiaza acolo daca totul e acoperit in profunzime in liceu?
    Ideea e ca orice omulet absolvent de 10 clase sa aiba minimul de cunostinte necesare deschiderii unei afaceri. Un atelier; pentru asta nu-i trebuie o facultate, si nici macar liceul. Sa stie ce trebuie sa ia in calcul cand isi deschide o spalatorie auto sau un magazin cu maruntisuri, de exemplu.

Tu ce părere ai despre articolul acesta? Scrie-mi mai jos și hai să începem o discuție!