Mașini vechi prin București #1

scris de | miercuri, 30 septembrie 2015, 00:35 | 9 comentarii

În prima mea zi prin București, despre care am scris zilele trecute, m-am simțit ca un copil. Dincolo de plimbarea fără destinație, făcută tocmai pentru a descoperi de unul singur câte puțin din atmosfera străzilor, am făcut și pe-a detectivul, în sensul că m-am pus pe căutat câteva mașini vechi. N-am avut o zonă aleasă pe unde am bânduit în căutarea lor, ci le-am luat ca din oală oriunde am zărit vreuna.

„Vechile mașini…” este o serie de articole ceva mai veche, începută aici pe blog, cu mașinile din Vatra Dornei. În total s-au adunat 10 articole și undeva la vreo 50 de rable găsite într-un mic orășel de munte, cu mai puțin de 10.000 de locuitori. Dacă vreți să le citiți, le găsiți pe toate aici. De lăudat sunt și băieții de la Simply Bucharest, care au ajuns la un număr de 60 de articole pe aceeași temă. Le găsiți aici.

Începem cu o frumoasă Lada 1200 Combi, găsită pe o alee apropiată de Complexul Militar Haiducului. O doamnă de la parterul blocului de vis-a-vis de locul unde am găsit mașina, văzându-mă că o trag în poză, mi-a spus că pot să o și iau, că e a nimănui de ani buni și că mai e folosită doar de boschetari.

lada_1200_combi_1

lada_1200_combi_2

Lada 1200 Combi a fost fabricată vreme de 15 ani, între 1971 și 1986. Mai e cunoscută și sub numele de 1200 ES Estate sau VAS-2102. Au ieșit aproximativ 660.000 de bucăți pe porțile fabricii, iar în Marea Britanie una se putea cumpăra la un preț de 979 lire, echivalentul a 5.900 lei.

Continuăm cu un superb Fiat 500 Giardiniera, găsit undeva pe Bulevardul Ion C. Brătianu, în apropiere de Muzeul Municipiului București. L-am găsit parcat în curtea proprietarului, probabil. Pare îngrijit și vopsit recent. Băieții de la Simply Bucharest spun că înainte să fie făcut alb era de un gri metalizat.

fiat_500_giardiniera_1

fiat_500_giardiniera_2

Fiat 500 Giardiniera a fost fabricat vreme de 15 ani, între 1960 și 1975 și au fost făcute 327.000 de bucăți, însă cine mai știe câte or mai exista acum în lume. Interesant este că motorul se află sub podeaua portbagajului, fiind singura mașină de acest tip pe care o știu.

Mergem mai departe și descoperim o bătrână Skoda 105 S. Am găsit-o pe o străduță, aproape de Colegiul Gheorghe Șincai. Nu e încă o cauză pierdută, dar nici mult nu o mai duce, dacă e lăsată în starea asta. Sunt o mulțime de urme de rugină pe lângă portiere.

E prima mea Skoda în vârstă văzută vreodată.

skoda_105_s_1

skoda_105_s_2

Wikipedia are o mulțime de detalii despre frumusețea asta, însă eu menționez doar că s-a fabricat vreme de 14 ani, până în 1990 și că astăzi, în Islanda, mai există doar una înmatriculată.

Ultima rablă pe care v-o arăt este o Lada 1500, găsită undeva în apropiere de strada Râul Dorna, din Drumul Taberei. E fără ștergătoare și oglinzi și probabil că n-a mai ieșit la o plimbare de ceva vreme, însă pare a fi oarecum îngrijită. Acum niște ani, am mai găsit una la Vatra Dornei, o Lada 1200, într-o stare chiar bună (o puteți vedea aici dacă vreți).

lada_1500_1

lada_1500_2

Lada 1500 a fost fabricată între 1973 și 1984, iar în Marea Britanie a fost al doilea cel mai vândut model Lada. N-am găsit cifre referitoare la bucățile fabricate, dar mă gândesc că nu-i tocmai o cifră mică.

Dacă știi de alte mașini vechi, care stau parcate în cartierul tău sau dacă ai văzut una din zbor pe undeva, dă-mi de știre printr-un comentariu mai jos, printr-un mesaj pe facebook sau printr-un mail la ciprian@pardau.ro, iar eu o voi căuta și voi scrie despre ea.

Există 9 comentarii publicate la acest articol:

    1. Ciprian Pardău blogger

      Sigur că se poate. Cu un link la finalul articolului pentru ideea seriei de articole. Iar când publici ceva, să-mi dai și mie de știre. Sunt curios :D

    1. Ciprian Pardău blogger

      Da, da, Ando, am văzut mașinuța în ambele variante pe SimplyBucharest. E bine că ai lăsat linkurile și aici, pentru cine e interesat. Când o să scriu a doua parte a seriei de articole, o să am o surpriză pentru voi, ceva frumos găsit pe lângă Podul Grant chiar ieri.

  1. Ando

    Ciprian, aştept surpriza ! In orice caz, mi-a plăcut că ai dat de o IFA W 50. Cât am mai căutat aşa ceva şi n-am mai găsit! Mai ales că, la un moment dat, era plin Bucureştiul de ele. Erau şi în dotarea serviciului de curăţenie al oraşului…parcă le-a înghiţit pământul :-(

    1. Ciprian Pardău blogger

      La finalul lunii cred că o să scriu partea a doua a seriei de articole și atunci o să vezi și surpriza. Bine, surpriză vorba vine! Poate c-ai văzut-o, dar pe SB nu m văzut-o. Acel IFA W 50 nu l-am găsit eu, mi-l trimise o cititoare. A văzut-o cu vreo 5-7 ani înainte să scriu eu despre ea, undeva prin Vatra Dornei. Îți dai seama că cele din București au ajuns la fier vechi, că-s mari și grele. Au ieșit parale…

  2. Simona

    Erau masini foarte faine. Imi seamana putin a Japonia de azi, adica forma masinilor este similara cu ale celor din Japonia: mici, compacte si utile pentru oras. Si parintii mei au avut o Lada acum mult timp, daca nu ma insel si acum o mai au pe undeva, cred.

  3. Lada

    Nu cred ca masinile Lada merita de a se numi Masini pentru faptul ca nu mergi nici 100 km cu ea si deja se strica. Si cu atat mai mult nu merita numita masina Retro, deoarece asa cum aratau cu 50 de ani in urma, asa arata si acum masinile Lada. Deci indiferent de anul productiei, ai doar o „Ladă”.

Tu ce părere ai despre articolul acesta? Scrie-mi mai jos și hai să începem o discuție!