La români (C.F.R), istoria se taie cu autogenul (partea 1)

scris de | duminică, 26 februarie 2012, 19:14 | 4 comentarii

Înainte de a începe, aş dori să vă avertizez de faptul că ceea ce o să vedeţi mai jos nu s-a mai întâlnit niciodată în vreo ţară europeană care ţine la tradiţie, patrimoniu şi istorie. Evenimente de acest gen, din păcate, au început să se întâlnească tot mai des în această ţară, care nu mişcă nici măcar un deget pentru a salva anumite piese de muzeu cu un potenţial uriaş.

Dacă în ultimii 22 de ani, multe industrii s-au făcut nevăzute, doar despre una singură mai putem spune că s-a dezvoltat extrem de mult: colectarea fierului vechi. Cu toate că demersurile prin care se realizează profitul pe spinarea unei asemenea industrii sunt văzute la marginea legii, nimeni şi nimic nu le poate opri; poate şi din acest motiv totul se face în văzul tuturor. Dacă este la limita justiţiei, iar organizaţiile şi instituţiile patriei nu mişcă un deget pentru a opri dispariţia obiectelor de patrimoniu cu valoare în cadrul unei industrii asemenea celei amintite anterior, de ce să ne mai mirăm de faptul că este mai profitabil să vinzi decât să investeşti?

Pe toate aceste argumente au mizat şi cei din conducerea Societăţii Feroviare de Turism, în colaborare cu Slatina Remat, în momentul în care au vândut 5 vagoane din perioada 1909-1936. Deocamdată, totul sună (şi arată) legal, însă exact asta şi-au dorit şi stimabilii. Însă, dacă aruncăm privirile şi asupra unor cazuri similare ceva mai vechi, ne putem da seama destul de uşor de modul inteligent prin care se realizează frauda. Practic, conducerea S.F.T.-ului a vândut firmei Remat Slatina societatea (inclusiv piesele de patrimoniu) prin întocmirea legală a tuturor actelor şi a contractelor de vânzare-cumpărare necesare, pentru ca mai apoi să se poată realiza distrugerea şi vânzarea celor 5 vagoane amintite adineauri firmelor de colectare a fierului vechi, fără să mai fie nevoie de aprobări şi alte bariere de trecut.

Totul s-a petrecut pe liniile staţiei Bucureşti Obor, în cadrul lunii februarie a acestui an, unde până mai înainte de acest eveniment, au zăcut în paragină vagoanele. Este vorba despre componenţa fostului tren turistic al capitalei, numit pe atunci sugestiv „Trenul Bucureşti”; acesta a funcţionat până în anii 1990, după care a fost abandonat pe una dintre liniile abătute ale gării.

Când vorbesc despre componenţa fostului tren turistic, mă refer la următoarele: vagonul tip Hecht, de provenienţă germană, construit la începutul anilor `20, (fotografiat în vara lui 2011),

vagonul tip Breda, de provenienţă italiană, construit în aceeaşi perioadă, (fotografiat în vara anului 2011),

două vagoane tip BMX, construite la începutul anilor 1900, cu şasiuri originale, nu pe boghiuri, ci pe osii, (fotografiate în vara anului 2011),

şi vagonul tip restaurant, Astra Arad, construit în anul 1936, (fotografiat în vara lui 2011).

Din punct de vedere legal, totul este în regulă; nu s-a încălcat nici o lege aflată în vigoare, iar vagoanele nu sunt incluse în listele de patrimoniu. Ba mai mult, după ce siteul railnet.ro a mediatizat evenimentele petrecute în staţia Bucureşti Obor, cei de la CFR S.A. au publicat un comunicat de presă prin care anunţau public faptul că vagoanele nu sunt incluse în patrimoniu, iar demersurile prin care acestea sunt trimise la fier vechi se desfăşoară în termeni legali:

„Cele 5 vagoane din componenţa trenului Bucureşti au fost vândute prin B.R.M. ca mijloace fixe, material rulant – vagoane, conform pre­vederilor interne şi legilor în vi­goare prin licitaţie publică şi nu ca fier vechi. Vagoanele la care se face referire nu sunt înscrise în inventarul pa­trimoniului cultural mobil conform actului nr. 2426/24.05.2011, emis de Ministerul Culturii şi Patrimoniului Naţional. În urma contractului de vânzare-cumpărare, toate obli­gaţiile referitoare la cele 5 va­goane cad în sarcina noului proprietar.”

În continuare, câteva fotografii din momentele în care vagonul, tip restaurant, Astra Arad era supus uitării. Drepturi de autor alocate utilizatorilor Daniel şi ZimbrulCarpatin ai siteului Railnet.ro:

… mobilierul din vagon…

… supus flăcărilor în momentul în care fotografii s-au distanţat. Având în vedere termenii legali prin care aceste foste rarităţi feroviare au fost distruse, nici măcar cei care au măcelărit vagoanele nu s-au sfiit să îşi continue treaba sub camerele de luat vederi. Ca dovadă, vă prezint fotografia următoare:

Imaginile în care sunt ilustrate momentele măcelului, au fost realizate în data de 16 februarie 2012, între orele 14-16, după amiaza. Ca o încheiere a acestei prime părţi din seria de articole ce vor apărea în scurtă vreme, vă prezint o ultimă imagine sugestivă:

Bibliografia acestei postări: (1), (2), (3), (4). Staţi pe aproape, cea de-a doua parte a articolului va apărea curând. Până atunci, toate bune!

Există 4 comentarii publicate la acest articol:

  1. Ciprian Pardău

    Salut.
    Daca stau si ma gandesc la modul in care se clasifica in Patrimoniu atfel de piese de tezaur iti pot da dreptate, insa parerea mea este ca acele vagoane ar fi avut nevoie de reparatii majore, atat la exterior cat si pe interior.

    Te anunt ca speranta nu s-a pierdut. Pana la momentul scrierii acestui comentariu, doar 3 dintre cele 5 vagoane au fost transate si vandute la fier vechi. Vagonul Hecht si cel Breda inca se afla stationate pe linia 7 a garii Bucuresti Obor. Ai putintica rabdare doar, revin in scurt timp cu cel de-al doilea articol al seriei. Vei afla lucruri interesante.

    Toate bune si multumesc pentru completari!

Tu ce părere ai despre articolul acesta? Scrie-mi mai jos și hai să începem o discuție!